La_Isla_Ficha2

THE ISLAND

(LA ISLA)

PERSONNAGES

2  femmes

SYNOPSIS

Ada and Laura are waiting for some terrible information: Will their 11-year-old son survive the accident that has destroyed his body?The mental disability of the childhas turned theirexistence into an absolute hell. If he dies tonight in the operating theatre, maybe, just maybe, they will be able toremake what they have left of their relationship, what they have left of illusions, what they have left of life. But is there life after wishing the death of a child? How far are we able to endure suffering? We are not prepared for the pain, but the pain is there. In our bodyand, above all, in our mind. Are we monsters for wanting to escape from it? Or is it simply human to protect oneself, even at the expense of others, even of the most beloved ones? The islandexplores that fine line that separates what we feel from what we can recognize that we feel in front of others and in front of ourselves. The islandspeaks of the pain of living and the pain of being dead in life. Because, after all, we are all an island surrounded by water and solitude.

PREMIÈRE

Spain (2019) Director: Juan Carlos Rubio. Cast: Gema Matarranz y Marta Megías
Sensible_cartel_280x400

SENSIBLE

(Based on the epistolary novel Twenty four hours in the life of a sensitive woman by Constance de Salm)

PERSONNAGES

(1 femme, 1 homme)

SYNOPSIS

L’amour est-il sensible? Le sommes-nous lorsque nous tombons amoureux de quelqu’un ? Ou nous transformons-nous plutôt en êtres insensibles, limités, dures et aveugles devant tout ce qui n’est pas l’objet de notre désir ? 
Sensible est un spectacle passionant qui nous plonge dans une foule de sensations et d’affects magistralement exposés par Constance de Salm dans son célèbre roman Vint-quatre heures d’une femme sensible. On y découvre une femme mûre et riche passant par toutes les étapes du calvaire après avoir découvert, à la sortie de l’opéra, la supposée trahison de son jeune amoureux. Dépitée, au cours d’une intense journée elle s’enfonce dans une spirale de frénésies et de débordements pour tenter de retrouver l’attention de son amant.

PREMIÈRE

Spain (2017). Mise en scène: Juan Carlos Rubio
Lorca_Ficha

THE PERSONAL CORRESPONDENCE OF FEDERICO GARCÍA LORCA

(LA CORRESPONDENCIA PERSONAL DE FEDERICO GARCIA LORCA)

CHARACTERS

2 male characters or 2 female characters or 1 female character and 1 male character.

SYNOPSIS

One hour before being killed, Federico García Lorca, imprisoned in his cell, lets his boundless imagination fly, remembering the most important moments of his life. A poetic journey, happy and sad, vital and desperate, bitter and sweet, where the letters sent to his loved ones become the common thread.

PREMIERE

Spain (2017) Director: Juan Carlos Rubio. Cast: Gema Matarranz and Alejandro Vera

AWARDS: Best Theatrical Adaptation in Lorca Awards 2018.

 
Shakespeare_portada_275

SHAKESPEARE WAS NEVER HERE

(SHAKESPEARE NUNCA ESTUVO AQUÍ)

Co-author: Yolanda García Serrano

CHARACTERS

7 male characters and 3 female characters

SYNOPSIS

1939. In a small village near Stradford Upon Avon an original manuscript of Shakespeare, that was thought lost, appears: Cardenio. It has caused such great stir that an ironic London journalist decides to visit the place and uncover the truths and lies surrounding the event. Shakespeare was never here is a comedy that challenges the value of the false and the authentic and takes us to a past time in which, even to be a thief, you had to be honest.

NON PREMIERE


ElPrincipe_Ficha

LE PRINCE DE MACHIAVEL

(EL PRÍNCIPE DE MAQUIAVELO)

PERSONNAGES

1 homme

SYNOPSIS

Machiavel a écrit Le prince en 1513. Cinq siècles plus tard sa pensée reste toujours d’actualité. N’est-il pas terrifiant de penser que le temps passe sans que les règles du pouvoir changent ? En ces temps de convulsion politique, de mensonges, de corruption, d’abus, tourner nos regards vers le passé peut nous aider à mieux comprendre le présent. La clairvoyance de l’analyse de Machiavel rend patent, une fois encore, que l’exercice du pouvoir requiert des décisions et des calculs qui ne sont pas toujours compatibles avec l’éthique. Mais pourrions-nous vivre sans ?
Un débat fascinant que ce spectacle, interprété par Fernando Cayo sous la direction de Juan Carlos Rubio, met en scène en 2015. Une première mondiale qui ne peut laisser indifférent aucun citoyen qui dépend des décisions de ses gouvernants. Si nous prenons le temps d’y réfléchir : y a-t-il quelqu’un qui n’en dépende pas ?

PREMIÈRE

Espagne (2015). Mise en scène: Juan Carlos Rubio.

PRESSE

Despite the difficulty of the text, Juan Carlos Rubio summarizes really well the most significant parts of Machiavelli’s essay and he completes the plot of this play with other texts by the author. 
Coverset.es

Adaptation and direction is provided by Juan Carlos Rubio, taking us from a priori complicated work
to an entertaining and fast play, where we attended shocked
at the similarities with the time in which we live…

El teatro que me gusta

 The adaptation of the classic essay, by Juan Carlos Rubio, gets relevance and contemporaneity.
Tendencias21.net

Tres_Ficha

TROIS

(TRES)

PERSONNAGES

1 homme 3 femmes

SYNOPSIS

Rocío, Ángela et Carlota ne se sont pas vues durant les trente dernières années, depuis qu’elles ont terminé leurs études. Amies inséparables jusqu’alors, leurs vies respectives les ont menées à des points différents. Il n’empêche qu’elles ont une certitude commune : sur le point de fêter leurs cinquante ans, elles se sentent plus seules que jamais… Pendant une longue nuit, elles essayeront de trouver une solution à cette solitude et cette frustration latente. Aucune n’a vu son rêve d’être mère se réaliser. C’est trop tard… Ou peut-être pas ? Et si elles trouvaient l’homme idéal ? Et si cet homme les engrossait toutes les trois ? Et si elles formaient une véritable famille ? Une fois localisé le spécimen rêvé, il ne leur resterait plus qu’à lui poser la question: “Ça ne te dérangerait pas de nous prêter trois spermatozoïdes?”

PREMÈRE

Chile (2005) Él cuando quiere, ellas cuando pueden . 

PRESSE

A hilarious comedy that will make you laugh from beginning to end. 
Miami Herald

Rubio presents a hilarious comic toy built for the sole purpose of making people laugh.
And this is achieved by far; the audience burst out laughing from the start
.
Diario de Córdoba

It’s a play that entertains with characters and situations clearly extracted of everyday life,
whose affairs transcend the local framework. The importance of family life and the very definition of family as well as the prevalence of sex today, personal success and frustrations up to 40 years, are some of the universal issues discussed at length. The combination of seriousness, humor, depth and lightness make this play a well-balanced dramaturgical composition.
El Nuevo Herald

AUTRES PRODUCTIONS

100m2_cartel

100 m– El inconveniente

PERSONNAGES

1 homme, 2 femmes

SYNOPSIS

L’appartement que l’agent immobilier offre à Sara réunit toutes les caractéristiques qu’elle désire : prix modique, grand, lumineux et belles vues. Il n’y a qu’un petit “inconvénient”: la propriétaire de l’appartement y vivra jusqu’à son décès. Lola (de plus de soixante-dix ans) a été opérée du cœur à deux occasions et sans doute ne tiendra-t-elle pas encore très longtemps. Surtout si elle continue de fumer un paquet par jour. Et de boire tout ce qui lui tombe sous la main. Oui, Sara décide d’accepter, d’acheter l’appartement et attendre.
Mais on sait bien que les événements ne se déroulent pas toujours comme on avait imaginé…

PREMIÈRE

USA (2009). El Inconveniente. Mise en scène: Marcos Casanova.

AUTRES PRODUCTIONS

arizona_cartel

ARIZONA

Prix Lope de Vega (2006)
Prix Fatex (2006)

PERSONNAGES

1 femme, 1 homme

SYNOPSIS

George et Margaret doivent défendre leurs frontières. Les voisins sont là, à l’affût, dans l’espoir de traverser à la moindre distraction. Mais, quand Margaret commence à poser trop de questions, la comédie musicale qu’était sa vie se transforme en tragédie sauvage. L’Arizona n’est pas si loin. L’Arizona est ici, à Ceuta, à Melilla, dans chacune de nos villes, dans chaque mur qui se dresse pour empêcher qu’un être humain accède à une vie meilleure.

PREMIÈRE

Espagne (2008) Mise en scène: Juan Carlos Rubio. 

PRESSE

A deep, auteur text, which doesn’t leave the spectator indifferent. 
El País, Spain.

A moving piece, with a stormy vision (…) A sober, direct text that deals with sensitive contemporary issues (…) A work of many shades, measured with pinpoint accuracy (…) 
La revista del diario, Miami

A drama of black irony…
Guía del Ocio,  Madrid

AUTRES PRODUCTIONS

LasHeridasDelViento2013_Ficha

LES BLESSURES DU VENT

(LAS HERIDAS DEL VIENTO)

Portée au grand écran en 2017. Scénario et réalisation: Juan Carlos Rubio.
Prix Asecan au Meilleur Réalisateur 2017

PERSONNAGES

2 hommes

SYNOPSIS

La mort de son père oblige David à se charger de son héritage. Parmi ses affaires, il découvre quelque chose d’inattendu : des lettres d’amour d’un autre homme. Déconcerté par sa découverte, il décide de rendre visite au supposé amant de son progéniteur, afin de découvrir la vérité.

PREMIÈRE

USA (2005). Mise en scène: Juan Manuel Cifuentes

PRESSE

«Las heridas del viento” is theatre with a capital T, that kind of work whose universal theme works
in any culture. The true lovers of the theatre can not miss it. 

The Miami Herald

A masterpiece. Shocking dialogues, direct darts to the sensitivity of anyone. 
El Periódico. New York

Funny and dramatic. A magnificent theatre piece written fluently,
vividness and with mastery of language. 

Diario de Sevilla

AUTRES PRODUCTIONS

Humo_cartel

FUMÉE

(HUMO)

CHARACTERS

2 femmes, 2 hommes

SYNOPSIS

Cela fait presque deux décennies que Jack Rolling voyage à travers
le monde aidant tous ceux qui le payent pour se délivrer de leur dangereuse addiction au tabac. Sa célèbre thérapie l’a mené jusqu’à Miami, ville où réside son ex épouse, Susan. Jack décide d’aller  lui rendre visite au journal local et lui confesser le secret le plus inavouable : il a recomencé à fumer.
Une fois ensemble, les vérités et les mensonges vont ressortir à la surface. Rien n’est comme ce qu’il paraît. Le passé et le présent se mélangent en une nuit qui s’annonce longue.
Il faut dire que tous les deux ont du mal à reconnaître que l’addiction la plus dangereuse qu’ils partagent est leur propre amour… Pourront-ils guérir?

PREMIÈRE

Espagne (2006) . Mise en scène: Juan Carlos Rubio
 

AUTRES PRODUCTIONS

¿DÓNDE SE ESCONDEN LOS SUEÑOS?

(Child’s play)

“Child’s play” Award of Escuela Navarra de Teatro (2004)

CHARACTERS

5 male characters and 5 female characters

SYNOPSIS

One day, Luna discovers that her best friends have lost the ability to dream. Worried about it, she begins to investigate to find out the reason of this mysterious situation. Helped by two of her dreams, a tap dancer turtle and an opera singer who tend to a diva temperament, she ends up finding the culprit of all: the enigmatic Tragasueños. Luna doesn’t hesitate a moment to stand up to him. Of course, to do it she will need the help of her best friends. Will she have the support of them?

PREMIERE

Spain (2004) Cast of Escuela Navarra de Teatro.

OTHER PRODUCTIONS

10_ficha

10

CHARACTERS

1 male characters and 2 female characters

SYNOPSIS

He doesn’t know what to do with his life, despite accumulating success, money and recognition. He is a trapped man, unable to make decisions that make him regain control of his happiness. He prefers to blame those around him for his problems rather than accept his own fears. But he will have to face the change when events do not leave him any other choice.

PREMIERE

Spain (2002) Director: Tamzin Townsend. Cast: Juan Luis Galiardo, José Luis Torrijo, María Elías, Borja Elgea, Pedro Miguel Martínez and Patricia Ércole

 

OTHER PRODUCTIONS

Estanochenoestoyparanadie_Ficha

ESTA NOCHE NO ESTOY PARA NADIE

Ciudad de Alcorcón Theatre Award 1997

CHARACTERS

2 male characters and 2 female characters.

SYNOPSIS

A mother and her daughter, both divorced at the same time and short of money, are forced to share a small apartment. They clash all the time due to their opposing characters, and especially over a long night in which their former husbands decide to make an unwelcome visit

PREMIERE

Spain (1997) Director: Joaquín Vida. Cast: Esperanza Roy, Nicolás Dueñas, Martí Peraferrer and Lucía Bravo

AUTRES PRODUCTIONS

 Si quieres leer alguno de los textos de Juan Carlos Rubio o conseguir sus derechos de representación en países de lengua francesa ponte en contacto conmigo: (Virginia López-Ballesteros)

SITE: https://www.vlopez-ballesteros.com